Testy studentów i naukowców Politechniki Warszawskiej

Testy studentów i naukowców Politechniki Warszawskiej

Na początku czerwca po raz kolejny odwiedzili nas studenci zrzeszeni w Studenckim Kole Aerodynamiki Pojazdów Politechniki Warszawskiej, którzy znów przywieźli do Modlina swoje ekonomiczne pojazdy – Kropelkę i Oriona. Z naszego toru sportowo-treningowego skorzystał również inny projekt badawczy prowadzony przez Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa PW.

Studenci zajmujący się rozwojem pojazdów spalających minimalne ilości paliwa przyjechali do nas krótko po powrocie z zawodów Shell Eco Marathon Challenger we Francji. Zbudowana przez nich Kropelka 2.0 zajęła trzecie miejsce. Uzyskany przez polski zespół rezultat to 170 km na litrze paliwa. Jak przyznają konstruktorzy, nie jest to rekordowy dla nich wynik, ale tor, na którym rozgrywano zawody, okazał się bardzo wymagający. Tym bardziej przejechany dystans i miejsce na podium dają powody do zadowolenia.

Wizyta w Modlinie była kolejnym etapem przygotowań SKAP do głównych zawodów z serii Eco Marathon, jakie zaplanowane są na początku lipca w Londynie. Tam wystartują zarówno Kropelka, jak i miejski Orion. Testy w naszym ośrodku pozwoliły między innymi na zebranie danych pomocnych w takim dostrojeniu silników pojazdów, by oba osiągały jeszcze lepsze wyniki.

Testy studentów i naukowców Politechniki Warszawskiej

Równocześnie ze specjalistami od jazdy ekonomicznej, z naszego toru korzystała też ekipa prowadząca projekt badawczy łączący zagadnienia aerodynamiki oraz dynamiki podwozia. Testy na sportowej części Toru Modlin przeprowadził zespół pracujący nad aktywnym systemem tłumienia drgań pojazdu – grant PBS3/B6/34/2015.

Testy studentów i naukowców Politechniki Warszawskiej

Trwający od ponad dwóch lat projekt pozwolił na opracowanie unikalnego systemu kontroli nacisku kół na podłoże i redukcji drgań pojazdu. Układ składa się ze sterowanego aktywnego zawieszenia oraz zintegrowanego z nim aktywnego układu aerodynamicznego. Pojazd, który jeździł w naszym ośrodku, wyposażony jest w specjalnie zaprojektowane, aktywne powierzchnie aerodynamiczne, system aktywnych tłumików magnetorologicznych oraz system sterujący całą aparaturą. Elementy aerodynamiczne mają wpływać na dociążanie i odciążanie elementów zawieszenia pojazdu. Co ważne, rozwiązania wytwarzające aerodynamiczne siły dociskające pojazd do drogi, nie zwiększają jego masy.

Cieszymy się, że Tor Modlin może wspierać obie grupy naukowe, udostępniając ośrodek. Liczymy, że prowadzone u nas testy pojazdów przyczynią się do sukcesów w zawodach i pozytywnego zakończenia badań.

Tor Modlin - Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy | Wszelkie prawa zastrzeżone